خودروی هیبریدی چیست؟

خودروی هیبریدی ترکیبی از دو سیستم تامین انرژی جداگانه است ، در واقع یک خودروی هیبریدی هم با الکتریسیته کار می کند و هم با سوخت فسیلی. این همکاری بین دو موتور الکتریکی و احتراقی در اتومبیل های هیبریدی به انواع مختلفی اجرا می شود. در بیشتر موارد از این نام در اشاره به خودرو برقی دوگانه استفاده می‌شود که در سیستم پیشرانه آن‌ها یک موتور درون‌سوز (معمولاً بنزینی) در کنار یک یا چند موتور الکتریکی قرار دارد و خودرو این قابلیت را دارد که فقط از یکی از این منابع انرژی یا هر دو آن‌ها در کنار یکدیگر استفاده کند. انواع دیگری از خودروهای هیبریدی هم وجود دارند که از سوخت‌های دیگری چون پروپان، هیدروژن یا انرژی خورشیدی بهره می‌برند. نوع تکنولوژی به کار رفته در ساخت این خودروها بستگی به هدف طراحان خودرو دارد؛ این که آیا خودرو هیبریدی برای بهره‌وری بالاتر در مصرف سوخت، قدرت بیشتر، مسافت طولانی‌تر حرکت با یک بار سوخت‌گیری یا کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای طراحی شده‌است. این خودروها به خودروهای سبز نیز معروفند.علاوه بر آن خودروهاي هيبريدي اين قابليت را دارند كه طبق سليقه راننده فقط با موتور برقي كار كنند يا فقط با موتور بنزيني و يا با هر دو موتور.

تفاوت خودروهای هیبریدی با معمولی

درخودروهای معمول با موتور درون سوز بنزینی، انرژی موردنیاز برای حرکت خودرو، توسط سوختن بنزین در موتور بنزینی تأمین می‌شود. در خودروهای برقی، نیروی برق ایجاد شده به کمک مجموعه‌ای از باتری‌ها، موتور الکتریکی را فعال کرده و نیروی رانشی موتور را به چرخ‌ها منتقل می‌کنند اما خودروهای هیبریدی مجهز به هر دو نوع موتور‌های ذکر شده هستند و درواقع بیش از یک نوع پیشرانه برای حرکت و کاردارند.

تفاوت خودروهای هیبریدی و خودروهای برقی

به‌طور‌کلی کلمه هیبرید (Hybrid)، به معنای مرکب یا ترکیب دو عنصر متفاوت است. گاهی خودروهای هیبریدی با خودروهای برقی اشتباه گرفته می‌شوند؛ در خودروهای هیبریدی دو موتور بنزینی (یا دیزل) و الکتریکی مکمل یکدیگرند. این در صورتی است که خودروهای برقی فقط موتور الکتریکی دارند.

در خودروهای هیبریدی، موتور بنزینی معمولاً کوچک‌تر است. کوچک بودن موتور بنزینی به این معنی است که سوخت کمتری مصرف می‌کنند، سبک‌تر هستند و فقط برای حالت شتاب گرفتن و بالا رفتن از سربالایی به کمک موتور برقی خودروی هیبریدی می‌آیند. این در صورتی است که موتورهای حجیم‌تر، سیلندرهای بزرگ‌تر دارند و درنتیجه باعث ایجاد وزن بیشتر و لذا مصرف سوخت بالاتر می شود.

سه نوع اصلی خودروهای هیبریدی  خودروی هیبریدی که به وسیله ی موتور احتراقی و انرژی حاصل از آن شارژ می شود.  خودروی هیبریدی که انرژی مورد نیاز جهت ذخیره در باتری ها را از طریق جذب انرژی حاصل از ترمز خودرو به دست می آورد.  خودروی هیبریدی که به صورت مستقل و از درگاه های برق مخصوص شارژ می گردد.

خودرو های هیبریدی دارای یک باتری قدرتمند و پیشرفته هستند که برق با ولتاژ بالا تولید می کند. این برق تولید شده توسط یک مبدل به ولتاژ پایین تری تبدیل می شود و توسط موتور الکتریکی مصرف می شود. در کنار سیستم برقی ، سیستم احتراقی نیز حضور دارد که هم شارژ باتری را تامین می کند و هم در صورت نیاز به کمک موتور الکتریکی می آید. همچنین اکثر خودرو های هیبریدی دارای یک ژنراتور هستند که از ترمز گرفتن شما برق تولید می کند و نیاز خودرو به موتور احتراقی را بسیار کمتر می کند.

خودروهای هیبریدی با کمک موتور الکتریکی خود، انرژی جنبشی هدررفته در هنگام ترمزگیری را بصورت الکتریسیته در باتری‌ها ذخیره کرده و مجدداً از آن استفاده می‌کنند. همچنین در این مدل خودرو، موتور بنزینی همیشه روشن نیست؛ به‌طور مثال هنگام پارک کردن یا توقف در ترافیک یا پشت چراغ‌قرمز، موتور خاموش شده و موتور الکتریکی فعال و روشن باقی می‌ماند، درنتیجه سوخت کمتری مصرف‌ و آلودگی کمتری تولید می‌شود.

خودروی هیبریدی تویوتا پریوس محصول شرکت تویوتا از خودروهای هیبریدی مشهور جهان و یکی از پیشگامان این نوع خودروها است.

تویوتا پریوس

 

خودروی هیبریدی چیست