والپیپر ماشین استون مارتین
این خودرو که در سال ۲۰۰۹ معرفی و از سال ۲۰۱۱ به مشتریان تحویل شد و پرفورمنسترین خودروی تاریخ استون مارتین در جادهها محسوب میشد. قلب تپنده One-77 از نوع ۱۲ سیلندر ۷٫۳ لیتری است که قدرت ۷۵۰ اسب بخاری و گشتاور ۷۵۰ نیوتون متری را از طریق یک گیربکس ۶ سرعته سکونشئال به چرخهای عقب میفرستد.
تنها تعداد محدود ۷۷ عدد (بنابر نام خودرو) از این خودرو تولید شدهاست که تحویل آنها از ماه اکتبر ۲۰۱۰ آغاز گشتهاست.
والپیپر ماشین استون مارتین
آخرین مرسدس-بنز کلاس S
مرسدس-بنز در آخرین سال از تولید نسل کنونی کلاس S، تعداد بسیار محدودی از این ماشین را با لوکسترین امکانات به بازار عرضه خواهد کرد.
این مدل جدید در زیرمجموعه مایباخ کارخانه آلمانی ساخته میشود که وظیفه ساخت ماشینهای فوق لوکس بنز را برعهده دارد و محصولاتش با رولزرویس و بنتلی رقابت میکند.
مرسدس-مایباخ جدید با پسوند “نایت ادیشن” (Night Edition) یا نسخه شب از مدلهای دیگر مایباخ متمایز شده است. اتاق و بدنه با قطعاتی از فیبر کربن تزیین شده، ماشین اسپرتتر است و رینگهای تیرهای دارد که ویژه این سری طراحی شدهاند.
تنها ۱۵ دستگاه از این مدل مایباخ ساخته میشود که رنگ همه سیاه است و تودوزی سفید و سیاه دارد. موتور ماشین، دوازده سیلندر با قدرت ۶۲۱ اسب بخار است که میتواند سرعت ماشین را در کمتر از پنج ثانیه از صفر به صد کیلومتر در ساعت برساند.
از جمله امکانات دیگر ماشین، سیستمی است که با استفاده از دوربین و راهیاب ماهوارهای مسیر را بررسی و کمکفنرها را با توجه به دستاندازها و شرایط جاده تنظیم میکند.
سرنشینان عقب میتوانند برای راحتی بیشتر، صندلیهای ماشین را بخوابانند و پایشان را دراز کنند.
مرسدس-مایباخ جدید تنها در بازار آمریکا و به قیمت پایه ۲۴۳ هزار و ۹۴۵ دلار فروخته میشود.
برای تزیین اتاق و بدنه ماشین از قطعات فیبر کربن استفاده شده است
خودروی هیبریدی چیست
خودروی هیبریدی چیست؟
خودروی هیبریدی ترکیبی از دو سیستم تامین انرژی جداگانه است ، در واقع یک خودروی هیبریدی هم با الکتریسیته کار می کند و هم با سوخت فسیلی. این همکاری بین دو موتور الکتریکی و احتراقی در اتومبیل های هیبریدی به انواع مختلفی اجرا می شود. در بیشتر موارد از این نام در اشاره به خودرو برقی دوگانه استفاده میشود که در سیستم پیشرانه آنها یک موتور درونسوز (معمولاً بنزینی) در کنار یک یا چند موتور الکتریکی قرار دارد و خودرو این قابلیت را دارد که فقط از یکی از این منابع انرژی یا هر دو آنها در کنار یکدیگر استفاده کند. انواع دیگری از خودروهای هیبریدی هم وجود دارند که از سوختهای دیگری چون پروپان، هیدروژن یا انرژی خورشیدی بهره میبرند. نوع تکنولوژی به کار رفته در ساخت این خودروها بستگی به هدف طراحان خودرو دارد؛ این که آیا خودرو هیبریدی برای بهرهوری بالاتر در مصرف سوخت، قدرت بیشتر، مسافت طولانیتر حرکت با یک بار سوختگیری یا کاهش انتشار گازهای گلخانهای طراحی شدهاست. این خودروها به خودروهای سبز نیز معروفند.علاوه بر آن خودروهاي هيبريدي اين قابليت را دارند كه طبق سليقه راننده فقط با موتور برقي كار كنند يا فقط با موتور بنزيني و يا با هر دو موتور.
تفاوت خودروهای هیبریدی با معمولیدرخودروهای معمول با موتور درون سوز بنزینی، انرژی موردنیاز برای حرکت خودرو، توسط سوختن بنزین در موتور بنزینی تأمین میشود. در خودروهای برقی، نیروی برق ایجاد شده به کمک مجموعهای از باتریها، موتور الکتریکی را فعال کرده و نیروی رانشی موتور را به چرخها منتقل میکنند اما خودروهای هیبریدی مجهز به هر دو نوع موتورهای ذکر شده هستند و درواقع بیش از یک نوع پیشرانه برای حرکت و کاردارند.
تفاوت خودروهای هیبریدی و خودروهای برقیبهطورکلی کلمه هیبرید (Hybrid)، به معنای مرکب یا ترکیب دو عنصر متفاوت است. گاهی خودروهای هیبریدی با خودروهای برقی اشتباه گرفته میشوند؛ در خودروهای هیبریدی دو موتور بنزینی (یا دیزل) و الکتریکی مکمل یکدیگرند. این در صورتی است که خودروهای برقی فقط موتور الکتریکی دارند.
در خودروهای هیبریدی، موتور بنزینی معمولاً کوچکتر است. کوچک بودن موتور بنزینی به این معنی است که سوخت کمتری مصرف میکنند، سبکتر هستند و فقط برای حالت شتاب گرفتن و بالا رفتن از سربالایی به کمک موتور برقی خودروی هیبریدی میآیند. این در صورتی است که موتورهای حجیمتر، سیلندرهای بزرگتر دارند و درنتیجه باعث ایجاد وزن بیشتر و لذا مصرف سوخت بالاتر می شود.
سه نوع اصلی خودروهای هیبریدی خودروی هیبریدی که به وسیله ی موتور احتراقی و انرژی حاصل از آن شارژ می شود. خودروی هیبریدی که انرژی مورد نیاز جهت ذخیره در باتری ها را از طریق جذب انرژی حاصل از ترمز خودرو به دست می آورد. خودروی هیبریدی که به صورت مستقل و از درگاه های برق مخصوص شارژ می گردد.خودرو های هیبریدی دارای یک باتری قدرتمند و پیشرفته هستند که برق با ولتاژ بالا تولید می کند. این برق تولید شده توسط یک مبدل به ولتاژ پایین تری تبدیل می شود و توسط موتور الکتریکی مصرف می شود. در کنار سیستم برقی ، سیستم احتراقی نیز حضور دارد که هم شارژ باتری را تامین می کند و هم در صورت نیاز به کمک موتور الکتریکی می آید. همچنین اکثر خودرو های هیبریدی دارای یک ژنراتور هستند که از ترمز گرفتن شما برق تولید می کند و نیاز خودرو به موتور احتراقی را بسیار کمتر می کند.
خودروهای هیبریدی با کمک موتور الکتریکی خود، انرژی جنبشی هدررفته در هنگام ترمزگیری را بصورت الکتریسیته در باتریها ذخیره کرده و مجدداً از آن استفاده میکنند. همچنین در این مدل خودرو، موتور بنزینی همیشه روشن نیست؛ بهطور مثال هنگام پارک کردن یا توقف در ترافیک یا پشت چراغقرمز، موتور خاموش شده و موتور الکتریکی فعال و روشن باقی میماند، درنتیجه سوخت کمتری مصرف و آلودگی کمتری تولید میشود.
خودروی هیبریدی تویوتا پریوس محصول شرکت تویوتا از خودروهای هیبریدی مشهور جهان و یکی از پیشگامان این نوع خودروها است.
تویوتا پریوس
هیوندای توسان TL در تهران
به تازگی پای «هیوندای توسان TL فیس لیفت» به خیابان های پایتخت باز شده و چند وقتی است که در تهران تردد نسخه جدید این کراس اوور کره ای دیده می شود.
این خودرو با پلاک سرویس سفارتخانه ای در محدوده اتوبان صدر، بلوار صبا و اندرزگو تهران دیده شده و فعلا به خدمت یکی از سفارتخانه های تهران در آماده است.
کمپانی هیوندای چند وقتی است که نسخه فیس لیفت توسان TL را به بازار جهانی عرضه کرده است. اما از آن جایی که واردات خودرو در ایران ممنوع شده و همچنین فعالیت تولید هیوندای در کرمان موتور متوقف گردیده است، امکان حضور نمونه های جدید خودروها از جمله توسان TL فیس لیفت در کشور وجود ندارد. مگر اینکه این خودروها به صورت گذر موقت و یا استفاده سفارتخانه ای به ایران بیایند!
هیوندای توسان فیس لیفت در بخش سپر جلو و عقب تغییر کرده و گرافیک چراغ های آن به روز شده است.
همچنین چراغ روشنایی روز و برخی از اجزای سپر این کراس اوور کره ای دوباره طراحی شده است. از سویی کابین توسان فیس لیفت با تغییرات اساسی همراه شده و الگوی جدیدی در آن به کار رفته و باعث شده تا این خودرو جذابتر از گذشته برای سرنشینان باشد.
در بحث فنی تفاوت خاصی میان نسخه فیس لیفت و قبل فیس لیفت وجود ندارد. اما باید به این نکته اشاره کرد که نسخه اسپرت هیوندای توسان (سری N) در نسخه فیس لیفت به بازار جهانی ارائه شده است.
یکی از رایج ترین نسخه های توسان TL که در بازار ایران وجود دارد، نمونه دو لیتری تنفس طبیعی آن است که توانی در بازه ۱۶۸ تا ۱۶۴ اسب بخار را تولید می کند. همچنین جعبه دنده ۶ سرعته اتوماتیک، توان توسان TL و توسان TL فیس لیفت را به چرخ های جلو و عقب منتقل می نماید.
در بحث امکانات رفاهی و ایمنی، توسان فیس لیفت دارای قابلیت های جدیدی است و سیستم های کمکی راننده آن به روز شده است. اما نمونه خریداری شده توسط سفارتخانه مورد نظر در تهران، جز نمونه های میان رده این خودرو به حساب می آید و آنچنان امکانات خاصی در آن دیده نمی شود.
هیوندای توسان TL فیس لیفت ۲۰۲۰ در نمونه های صادراتی قیمتی در بازه ۶۹ تا ۹۳ هزار درهم را در بازار امارات دارد. به عبارت ساده تر، هیوندای توسان فیس لیفت ۲۰۲۰ قیمت خالصی حدود ۳۰۶ تا ۴۱۳ میلیون تومان را در کشورهای حاشیه خلیج فارس دارد.